Webredaktør Per-Erik Skramstad

Per-Erik Skramstad

Ansvarlig for Word-tips.no er Per-Erik Skramstad. Jeg arbeider som frilans-webredaktør for store og små bedrifter, en jobb som innebærer alt fra tekst, kvalitetssikring, søkemotoroptimalisering, konverteringsoptimalisering (du vil tjene penger, vil du ikke?), bildebehandling i Photoshop og nettstedsøk er noe av det som er viktig i mitt arbeid. Jeg tar kun spennende og utfordrende oppdrag, først og fremst for bedrifter og organisasjoner som ønsker å styrke nettstedet med søkemotorvennlig innhold av høy kvalitet og som ønsker å samarbeide med nettopp meg. Jeg har de senere årene spesialisert meg på privat helse og blitt en ekspert på digital markedsføring av plastisk kirurgi. Det er svært mange misforståelser ute og går om plastisk kirurgi (mange vet for eksempel ikke forskjellen på fettsuging, slankeoperasjon, slanking og bukplastikk), og mange kvinner opplever fordommene og delvis fordømmelsen blant folk som belastende. Plastisk kirurgi består av rekonstruktiv kirurgi og kosmetisk kirurgi. Rekonstruktiv kirurgi er for eksempel rekonstruksjon av bryst etter kreft, operasjon ved leppe-kjeve-gane-spalte, rekonstruksjoner etter brannskader etc. Kosmetisk kirurgi tar for seg pasienter med et opplevd behov, altså der det ikke er medisinsk nødvendig å operere: brystforstørrende operasjoner (med silikonproteser), neseoperasjoner (nose job), fettsuging av spesielle områder på kroppen det er vanskelig å slanke bort fettet og selvfølgelig ansiktsløft (facelift). De skrekkhistoriene fra amerikansk TV har ingenting med virkeligheten her i Norge å gjøre.

Her finner du mitt nettsted: www.webkommunikasjon.no

Mine oppdragsgivere verdsetter min integritet og mitt ønske om å overføre kompetanse for å styrke forståelsen for digital markedsføring inhouse. Ellers kan man bli et lett bytte for innpåslitne selgere som lover gull og grønne skoger. Bestillerkompetanse er et nøkkelord.

Jeg har lang erfaring med å skrive for web og administrere nettsteder, både for meg selv og andre. Mine største (og mest lærerike) prosjekt er de egenutviklede nettstedene Wagneropera.net og Korrekturavdelingen.no. Jeg er også forfatter (Kvinne med bananer og Sprutbrekning hos spedbarn) uten at det nødvendigvis er så relevant i denne sammenheng. De siste årene har jeg hatt Teres Medical Group som hovedoppdragsgiver (en skandinavisk kjede av private sykehus). I november 2015 ble Teres kjøpt opp av Aleris. Etter Aleris jobbet jeg for Volvat, som har sentere i Oslo, Bergen, Fredrikstad, Moss, Hamar, Tromsø og Trondheim. Tilbudet varierer på de forskjellige sentrene. Mange av de viktige satsingsområdene jeg har jobbet med i Teres, fortsetter jeg å jobbe med i i tiden fremover, for eksempel overvektskirurgi (slankeoperasjon) og plastisk kirurgi, men Volvat har et mye større tilbud enn det Teres-klinikkene hadde, så det ble også lagt større vekt på tjenester som urologi, gastro, legevakt, røntgen, MR, åreknuter, gynekologi, psykisk helse osv. Hvert område har sine utfordringer. Pasientgruppene er helt forskjellige, noe som skaper interessante utfordringer i hvordan man skal kommunisere dette på web og i andre sammenhenger. Kunder jeg holder på med prosjekter for nå, er f.eks. Cosmo Clinic og Gjenskinn gravminne – gravstøtter i rustfritt stål. Markedet for gravminner er svært konservativt, så det er mange spennende utfordringer. Med utsøkt utforming av norske kunstnere og satsing på den høyeste kvalitet henvender vi oss til et nisjemarked. Hvis man søker i Google etter "billig gravstøtte", er man neppe i målgruppen vår. Det er kunstnerne Gita Norheim og Turid Uldal som står bak gravminnene. Innovasjon Norge har støttet utviklingen av gravminnene. Jeg er med på laget kun på markedsføringsbiten og lærer masse etter hvert som prosjektet skrider frem. Og som en sideprosjekt til sideprosjektet legger jeg ut bilder på Gravgaver.no.

gravstøtter i rustfritt stål

Korrekturavdelingen.no er modernettstedet til Word-tips.no. Jeg har stått for alt på Korrekturavdelingen, men nettstedets skjelett består av autoritative kilder. Det er et kjempeprosjekt som har lært meg mye om innholdsproduksjon, hvordan man kommuniserer på nettet, om søkemotoroptimalisering og utforming. Men nettstedets suksess er først og fremst at det dekker et stort behov og har et solid innhold som mange ønsker å lenke til. Dette er med på å gi nettstedet meget god synlighet i søkemotorene. Korrekturavdelingen er mitt referanseprosjekt, og jeg bruker det til å eksperimentere med synlighet på web, analyse av brukeratferd etc.

Jeg blogger om historie, kunst og liv og død og webkommunikasjon og foto og krig og fred og sånn på Svanesang.no. Av interesser kan nevnes: Richard Wagners operaer, golf, historie og fotografering.

 

 

Word-tips: